LenyenJaapSantiago.reismee.nl

Santiago de Compostela bereikt

Dag lieve mensen,

Ja en dan is het zover dat we op zaterdag om 13.15 uur Santiago bereiken.
Zelfs deze laatste dag van de officiele tocht ervaarden we nog als een flinke uitdaging, het is of ze alle dorpen en steden op een heuvel leggen en de riviertjes liggen uiteraard altijd in het dal en zo hebben we er vandaag weer meerdere gehad.

Maar dan sta je daar in een stad die veel hoogteverschillen kent en waar je vooraf de kathedraal ziet , maar in de stad even niet meer.
Maar dan toch al zomaar aangesproken worden door een man uit Lunteren, die 3 dagen eerde was aangekomen en hij kon ons de richting wel wijzen.
Met verwondering aanschouwen we dan de kathedraal en de zeer vele mensen die hier in dit oude centrum als het ware door elkaar krioelen. Als eerste hebben we maar ons broodje opgegeten op een muurtje in de zon, naast d ekathedraal, onderwijl genietend van de muziek van een paar straatmuzikanten.
De stad zelf heeft 100.000 inwoners, maar het wemelt er van mogelijk nog meer touristen en uiteraard vele pelgrims. Een Spanjaard (ook anderen) die 100 km gelopen hebben vanaf Sarria heet ook al pelgrim.
Net aangekomen worden we spontaan gefeliciteerd door een Vlaams stel die we 2 dagen eerder hadden ontmoet

Dan op zoek naar de albergue, deze keer in het Semenario Menor, waar plek is voor een paar honderd mensen.
Onze fietsen en spullen gestald, dat laatste kan hier in een persoonlijk kastje, wel zo rustig,
Heerlijk douchen en dan weer lopend naar de stad. (10 minuten) Als eerste nu naar het pelgrimsbueau, waar we na vertoning van onze credential, die inmiddels overvol is met de opgedane stempels, het officiele Compotelaat verkrijgen.
Daarmee hebben we de formele zaken gedaan dachten wij ,en hebben we er maar een biertje opgepakt.

Als verrasing, voor zowel ons als hen, zien we dan Henk en Coen weer terug die we eerder op de camping in Logrono hadden ontmoet. Zij zijn donderdag al aangekomen ( 28 fietsdagen) en vliegen zondag retour Amsterdam.
Even na 6 uur lopen we min of meer op de bonnefooi de kathedraal binnen en daar blijkt net de Eucharistie begonnen. Gecelebreerd door de kardinaal en bijgestaan door een tiental geestelijken. De kerk is overvol, maar na een poosje hebben w etoch een mooie zitplaats.
Een viering met veel ceremonie en een geweldige voorzanger, die in zijn eentje de hele kerk deed meezingen, wat een bijzonder ervaring. En op het eind kwam het wierookvat, in al zijn glorie getrokken door 8 man sterk, ging dat vele malen van voor naar achter zwaaiend door de kerk. Dit kan je niet vertellen maar dat moet je beleven.

Daarna in een restaurantje een heerlijk spaans menu gegeten en daarna dachten wij wel weer naar de albergue te gaan.
Maar tot onze verrassing was er deze avond een zeer groot muzikaal en licht spektakel , ook gepaard gaande met vuurwerk op het grote plein voor de kathedraal, dat allemaal ter ere van ons, een week na 25 juli. De sluitingstijd van de albergue was hierop zerlfs aangepast tot 02.00 uur Geen normale tijd voor een pelgrim, maar we konden er wel van genieten, temeer daar we de volgende morgen kunnen uitslapen.

Bij elkaar een zeer geslaagde dag met prachtig zonnig weer en een waardige afsluiting van onze 31 dagen exact onderweg zijn, zo´n 2500 km achter de rug.

Daar we nu nog een week te gaan hebben denken we na over het mogelijk nog fietsen naar Finisterre, ( Ja Leo, je zegt het goed, dat willen we nu ook nog wel meemaken en aanzien) dat zal mogelijk a.s dinsdag e,v. gebeuren, om vandaaruit dan omhoog te fietsen naar A Coruna, vanwaaruit we vliegen naar Amsterdam.

Hartelijk dank weer voor de vele leuke reacties, het heeft ons gesterkt onderweg,
en lieve groeten
van Leny en Jaap (dos perigrinos)

Hetty en Wil

Pinigrinos, "vliegen is eigenlijk niets voor jullie".
Fijn dat jullie het gehaald hebben en zo geweldig werden ontvangen. Nog een hele goeie week, we houden contact.

Hans en Vera

Beste Jaap en leny
Van harte gefeliciteerd met het bereiken van Santiago de Compostello. Volgens mij zijn jullie een week te vroeg. Wij herinneren ons deze kathedraal en vooral het zwaaien van dat wierookvat door de hele kathedraal heen. Indrukwekkend en zeker na al die inspanning van het fietsen van 2500 km in 31 dagen, dat is ruim 80 km elke dag! Chapeau, we hopen jullie weer spoedig gezond en en wel terug te zien.

willy en jan groen

jaap en leny,

Fantastisch dat jullie Santiago de Compostello hebben bereikt. Vond het heel leuk om jullie berichten te lezen.

Liesbeth Toon Vrolijks (dat stel uit Druten/Dissay)

Jaap en Leny
Onze felicitaties met het behalen van Santiago de Compostella.Vaak hebben we nog aan jullie gedacht, gedurende onze vakantie.Zeker als er een bui viel !!!!
Fijn dat alles goed verlopen is.

Raymond Betjes

Wat een bijzondere ervaring moet het allemaal geweest zijn. 31 Dagen fietsen wat een prestatie zeg. Nog veel plezier en tot ziens.

marry zwaan

Jaap en Leny
Gefeliciteerd met deze mooie prestatie! Geweldig dat alles zo goed is gegaan. We hebben genoten van jullie berichten en wensen jullie een goede thuis reis.
Henk en Marry

Ans en Leo van Dijk

Lieve Leny en Jaap,

van harte gefeliciteerd met het bereiken van Jacob's stad. Geniet ervan, en van al het moois en wonderlijks dat jullie zien.
Hartelijke groet, Ans en Leo.

Ed en Tiny Dekker

Leny en Jaap, gefeliciteerd met bereiken van Santiago.
We vonden het mooi om met jullie mee te reizen in gedachten. Een prachtige prestatie!
Veel liefs van Ed en Tiny

Sander en Annie

Beste Leny en Jaap.

Zojuist jullie laatste email gelezen.
Van harte gefeliciteerd met het bereiken van jullie einddoel in 31 dagen. Het is geweldig. Nog bedankt voor de mooie kaart uit Valléede Leure.
Fijne laatste dagen toegewenst en tot spoedig ziens.

Corry & Peter

Hartstikke goed van jullie, we doen het jullie niet na. Gefeliciteerd met de goede rit, dat jullie goed aangekomen zijn. Het zal jullie wel een kick geven om dit doel te bereiken en je zult wel veel mensen ontmoeten die dezelfde fietstocht gemaakt hebben. Nog veel plezier en geniet nog maar. Groetjes Corry & Peter

Johandrea

Lieve Leny en Jaap gefeliciteerd geweldig en wat snel!!
Geniet nog van de laatste dagen!!!!! Hartelijke groet van Johan en Andrea

Anita Witte en William Blokdijk

Vanuit Ursem de complimenten en felicitaties. Bikkels!
We wensen jullie goede dagen in Spanje en een mooie thuiskomst toe.
Wij zijn vanuit Oloron St. Marie voldaan en tevreden naar huis terug gekeerd en hopen in de volgende jaren de tocht te voltooien.

Ria en Piet Tijsen

Leny en Jaap
Van Harte gefeliciteerd met de aankomst in SdC.
We hebben genoten van jullie mooie verhalen .
We herkennen de zinnen van veel klimmen en zwaar en wat mooi.
We zullen er in Uitgeest nog een keer over napraten.
Geniet van de laatste dagen.
Gr Ria en Piet

ineke meintjens-ooteman

Hallo Leny en Jaap,
Ook onze felicitaties met het behalen van jullie einddoel. Hoewel de weg ernaar toe, denk ik, belangrijker was met al die ontmoetingen die jullie hebben gehad. Maar, jullie hebben het gehaald en dat is een mooie bekroning en wel binnen zo korte tijd. Petje af. groetjes en tot ziens in Uitgeest,
Ineke en Pieter

Siem en Marian

Dag Jaap en Leny,
Machtig mooi om het gewenste doel bereikt te hebben.
Ook wij genoten van jullie reisverhalen. En nu nog nagenieten van alles.
Tot ziens in Uitgeest.

Wieb en Joke Duim

hartelijk gefeliciteerd dat jullie deze prachtige tocht op zo'n mooie manier hebben volbracht.
Geniet nog lekker van jullie "vrije week" en dan van de terugreis!
Groetjes

Koen

Hoi Leny en Jaap!

Wij (Tijs en ik) zijn inmiddels heelhuids aangekomen in Nederland, waar blijkt dat je in no-time weer gewend raakt aan de snelheid en het ritme van dit land.

Geniet van het vervolg van jullie reis en we 'spreken' elkaar vast nog wel eens!

Groetjes,

Koen
(van Tijs 'Henk' en Koen 'Coen')

Nic / Gre

Fantasties dat jullie het eindoel gehaald hebben.Het is eenmaal zo,geen doel zonder strijd--en dat hebben jullie maar ff gefikst --petje af.De herinnering hieraan zal je leven lang bijblijven,en dat is naar onze mening een rijkdom van formaat ! Geniet nog maar een paar dagen als leuke afbouw en maar tot ziens!!!!!!!!!

Gui Kempen

Hallo Leny en Jaap,
Nogmaals mijn petje af voor jullie prestatie.
We hebben mekaar maandag nog gesproken op de camping in SC.
Inmiddels ben ik al terug via Frankfurth-Hann door de Moezel en de Eifel streek dwars door de Ardennen naar huis gefietst.
Het was een prachtige ervaring en er staan 3182km op de teller.

Geniet al fietsend van de mooie kust richting Fisterra

Groetjes

Marijke en Henk van der Poel

Proficiat Leny en Jaap met het bereiken van jullie einddoel.
Het geografische einddoel, want spiritueel zullen jullie nog wel doelen blijven stellen. Geweldig dat jullie dit gepresteerd hebben; we bewonderen jullie daar om. We wensen jullie een goede reis verder en vooral blijven genieten van al het moois en goeds dat op jullie pad komt. Een wereldervaring die jullie meemaken !!
Groeten uit een verregend Oisterwijk

Nel en Wim Weber

Hallo Leny en Jaap,
Gefeliciteerd met het behalen van deze mijlpaal,zowel in sprituele als in fysieke zin.
Zelf zijn we een midweek in Lissabon geweest. en net (zat.)terug. Ik heb jullie opgegeven om te golven a.s donderdag 12 aug.. Daar moet nu wel een hole in one inzitten. Tot gauw. Nel en Wim

Jerry, Marie, Rosalie & Martijn

Lieve Jaap & Leny,
Een geweldige prestatie. Het was erg leuk om jullie verhalen te lezen en we leefden met jullie mee.
Geniet nog van de komende dagen.

Groet