LenyenJaapSantiago.reismee.nl

De Pyreneen genomen

Dag lieve mensen

Bedankt weer voor de leuke reacties en groeten
Ja Leo dat is ze Anita Witte diakonaal medewerkster van het dekanaat

Even terug naar zaterdagmiddag
Uiteindelijk zijn we beland in Sorde de lAbbije, weliwaar met een uur regen op ons kop, daarna was het weer droog. Een eenvoudige gemeente camping, Anita en william zijn reeds eerder gearriveerd en bieden ons koffie aan bij aankomst, dat doet een mens goed.

Zondag 18 juli
om 8 uur vertrokken en 68 km gereden tot St Jean Pied de Port een historisch stadje aan de rivier Nive. Voor we daar waren hadden we weer heel wat klimetjes achter de rug, maar wel een prachtig gevarieerd landschap en prachtig weer.
We zijn helemaal verbaasd hoe druk het hier is met zowel pelgrims alsook vele toeristen.
We staan op de gemeente camping midden in het stadje.
Vooraf hebben we ons al even gemeld in het huis van Les Amis de St Jacques, dit jaar tot 2 juni hebben ze al 11000 pelgims geregistreerd. Vorig jaar totaal meer dan 35000.

Het stadje heeft veel toeristische voorzieningen en winkeltjes, maar de refugios waren om 3 uur al vol, met gevolg dat wij ook een pelgrim zonder tent op onze camping zagen.

Wij ontmoeten op de camping een Duitse man van 68 die al had gefiets vanaf Munchen (2000 km) Hij had na een heel druk leven en 148 kg zwaar vele lichamelijk eklachten gekregen, hart en vaatziekten en zelfs een hersenbloeding:

Door zijn leven volledig om te gooien , ander seten en veel fietsen, was hij nu volledig hersteld en wilde bewijzen dat hij zonder stop van Munchen naar Finisterre kan fietsen, daarover wil hij ook een boek schrijven, hijleeft nu naar de ideen van Hildegard von Bingen.

Maandag 19 juli
Om 8 uur vertrokken voor de echte klim over de pas. Leny was wel wat nerveus bij dit vooruitzicht, zag op tegen eventueel moeten lopen, verwachte klim van 7 tot 9 %
De afstand is 27 km naar de pas op 1057 m met het laatste deel een klim van 16 km
Na de gebruikelijke koffiestop en wat lekkers, deze keer wel zeer groot uitgevallen brioches de raisins, maar dit hadden we dan ook wel nodig. Tijdens de klim om de 2 a 3 km even stoppen om bij te tanken. En wat blijkt die oersterke vrouw van mij doet alles gewoon op de fiets ,niets afstappen.
Ikzelf ging het aan, maar ook ik rij in mijn kleinste verzet1.1.
Af en toe word ik geplaagd door een stekend mug, maar d edivers emiddeltjes brengen dan weer verlichting.
Na een kort eafdaling komen we aan in Roncesvalles, daar zoek we eerst weer het accueil op voor de pelgrims, voor ons stempeltje. We gebruiken de lunch ter plaatse in het restaurant.

Nadien nemen we even een kijkje in d eplaatselijke refugio (plek voor 120 mensen) die beheerd wordt door ned vrijwiligers.
Na een praatje met deze vrijwiligers besluiten we om de nacht hier vandaag door te brengen en zo meer van d esfeer van de Caminio te proeven.
Ten slotte mogen we vanaf nu ook wat rustiger aan gaan en nog meer genieten van de omgeving.
Dit is het even voor vandaag

Hartelijke groeten
van 2 genietende pelgrims vanuit een warm Spanje (35 gr)

Reacties

Reacties

constance

jaap en Leny wat een prestatie de Pyreneeën over!bienvenidos a España!
Ik lees met veel plezier jullie verslagen. Het zal een onvergetelijke reis worden en voor een kleintje zijn jullie niet meer vervaart.Wat een conditie hebben jullie en jij helemaal Leny. Veel fietsplezier in dit tweede gedeelte met SDC in het vizier. groetjes

Peter en Alie

Wat een schitterende tocht maken jullie zeg, om jaloers op te worden. We lezen jullie reisverslagen elke keer weer met veel aandacht en plezier.
En deenk om de laatste loodjes!

Groeten
Peter en Alie

Marian Winter

Hallo Leny en Jaap,
Wat een geweldige tocht maken jullie. Petje af hoor. En dan wat je onderwg allemaal tegenkomt en meemaakt. Kees is wel een beetje jaloers. Hij zou het ook wel willen doen. Hij zit nu in Ghana voor een project van de PUM., Ook goed.
Wat toevallig dat jullie Anite Witte en William tegen zijn gekomen, als jullie ze weer zien doe ze de groeten van mij.
Ik volg jullie alle dagen hoor.
Nog een heel goede reis en tot de volgende keer.
Groetjes Marian en (Kees in Ghana)

Henny en Jan

Hoi Leny en Jaap
Geweldig dat jullie zo doorzetten. We genieten met jullie mee en zien jullie voor ons over de prachtige Pyreneeën gaan. Het zal een power geven dat ook dit gelukt is. Wij vinden jullie echte doorzetters

ruud en marijke

veel geluk en veel fiets plezier en veel drinken met dit weer en tot snel

Maurice

Pa & Ma,

Jullie zijn ouders om trots op te zijn, ik doe breeduit verslag over jullie aan een ieder die naar me luisteren wil.

Mucha suerte en Espana

Adios ook van Mats, die trots is op zo'n opa en oma.

piet en elise

met veel plezier lezen we jullie verslagen. Knap hoor! Wat een totaal andere beleving van Spanje dan vorig jaar in Malaga! Hartelijke groet.

hetty en wil

`petje af` en petje op. Geweldig Leny en Jaap, wij volgen jullie verslag al zijn we met vakantie. Wat zullen jullie hier straks met een goed gevoel aan kunnen terugdenken. We doen het jullie niet na, het is zo warm in Frankrijk.
Lieve groeten en nog extra power voor de laatste loodjes.

Wieb en Joke Duim

alle respect voor jullie prestatie!
we vinden het heel leuk om jullie verhaal te volgen.
Ga zo door, en geniet optimaal van deze belevenis, hoewel het ook wel eens afzien is, begrijpen we!

Nel en Wim Weber

Hoi Leny en Jaap
Goed om te lezen dat alles naar wens verloopt.
Nu de laatste loodjes nog. Wim.
Motto van Nel : " Belangrijk is niet alleen de weg die je gaat, maar ook het spoor wat je achterlaat."
Veel groetjes en sterkte Nel Weber.

Mats

Hoi Opa en Oma,

Ik ben ff wakker om jullie verhaal te lezen en ben vandaag weer naar de opvang gegaan. Ze vinden me hartstikke lief daar en zouden wel meer kindjes als ik willen.. gelukkig is er maar een Mats.

Ik hoop dat jullie snel weer terug zijn en op me komen passen. Zo, te horen kunnen jullie een week eerder naar huis, met dit tempo. Ik groei ook goed en kan ook al luchtfietsen met mijn benen. Inmiddels heb ik mijn handen ontdekt en heb ik al hele verhalen.

Ik zie naar jullie uit, nog maar twee en halve week, dus volgens mij zijn jullie al over de helft.

Hasta pronto!

kusjes Mats

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!