LenyenJaapSantiago.reismee.nl

Een meerdaagse oefentocht Pinksteren 2010

Donderdag 20 mei.

Een meerdaagse oefentocht met alles erop en eraan, dat hadden we reeds wat langer gepland. In de praktijk bleek het toch nog weer lastig om dit goed in de agenda te krijgen.
De tenniscompetitie van Leny, een jarige dochter Minouche die een feestje wil geven op zondag 23 mei, en een verzoek tot een ontmoeting met een aantal mensen van Marriage Encounter in Breda. Dat alles moesten wij een plek geven in ons schema.

En dan op maandag 17 mei komt Leny thuis van het werk met pijn in de rug, moeite met opstaan en lang zitten, hoe gaan we hier mee om??
Op woensdagavond zeg ik (Jaap) 'we gaan dus niet, want dit is niet verantwoord'.

De volgende morgen zegt Leny na een nog wat moeizaam opstaan, 'laten we het maar gewoon proberen'
Daarna alles bij elkaar gezocht de tassen ingepakt, de fietsen beladen.
Tegen twaalf uur zaten we op de fiets.
Ons eerste doel was even langs de pastorie, om te melden dat ik 4 dagen afwezig zou zijn en om een eerste stempel te halen van de parochie, per slot van rekening beschouwen we deze oefentocht ook al wel als ons eerstedeel van de officiele reis naar Santiago de Compostella.
Van Toos op de pastorie krijgen we ons 1e stempel.

Om 12.10 rijden we echt weg richting Haarlem.
Samen op weg, hoe bijzonder, we hebben er prachtig weer bij.
Via Beverwijk komen we op de pont bij Velsen.
Bij het verlaten van de pont word ik reeds aangesproken door een man, die zegt: gaan jullie naar SdC? Ik heb dat 4 jaar geleden gedaan en vond het een geweldige ervaring.

Dan rijden we door naar Haarlem, naar het St Jacobshuis in de Haagestraat.
Het startpunt van de route volgens de boekjes van Clemens Sweerman.
We hebben geluk, er is iemand aanwezig om ons van een 2e stempel te voorzien en deze man 'helpt ons ook echt over de streep' in de Haagestraat.
Kort daarna, aan het Spaarne, worden we aangesproken door 2 dames die zien dat we bepakt op pad zijn en vragen of het ons wel gelukt is een stempel te verkrijgen. Zij hadden een half uur gewacht bij het Jacobshuis en niemand thuis getroffen.
Ook zijzijn op weg met een oefentocht, nu van Haarlem naar Den Bosch enzijn van plan op15 augustus echt te starten.
We maken nog een foto bij het richtingbordje naar SdC.
En dan zoeken we de route op langs de Leidsevaart, via de bollenstreek en later langs de Haarlemmer trekvaart richting Leiden.
In Leiden zijn we verrast door de vele studenten die in het park genieten van het mooie weer, wij zelf eten een appeltje op een bankje met het uitzicht op een mooi beeld.
Even verder is de Lodewijkskerk met een St Jacobsbeeld boven de deur, daarna vervolgen we de route, maar we raken daarna ook even de route kwijt. Met hulp van wat vragen vinden we op eigen wijze toch onze weg naar Benthuizen en uiteindelijk om 18.00 uur komen we aan bij de camping De Koornmolen bij Rottemeren.
We krijgen het uiterste veldje toegewezen Nr 301, daar kunnen we voor de 1e keer ons nieuwe tentje opzetten. Alles is nieuw voor ons, 2 luchtbedjes zelf opblazen, waar laten we onze tassen etc.

Bij elkaar hebben we deze dag 85 km gefietst, een gemiddelde van 18,5 km/u.
Bij heerlijk weer zetten we ons tentje op en bereiden we onze maaltijd op ons ene gaspitje.
Een geweldige ervaring deze eerste dag en ook bijzonder dat Leny de uitdaging is aangegaan ondanks de spierpijn in de rug tijdens devoorgaande drie dagen. Ik mag mag haar rug masseren en ben benieuwd hoe ze de nacht door zal komen, maar tot zover genoeg voor nu.

Vrijdag 21 mei
De eerste nacht zijn we goed doorgekomen. Wonderlijk om om 6 uur wakker te worden en te denken dat de nacht voorbij is, omdat het al zo licht is in je tentje. Dus een uurtje later maar opstaan, thee zetten en ontbijten. Koffie en broodjes klaar maken voor onderweg.
Om 9 uur zitten we weer op de fiets, het is nog wat bewolkt, maar na het middaguur breekt de zon door en kunnen de jasjes en de lange broeken uit. Geweldig te ervaren dat we kunnen lunchen in het zonnetje op onze eigen krukjes, ( ze hebben hierbij hun nut en waarde al bewezen).
We houden stug vol tot in Breda, we komen op bekend terrein omgeving Ginneken, daarna pakken we het laatste stukje route op langs de Mark (een klein stroompje onder Breda)
Al fietsend worden we aangesproken door een heer die in Ulvenhout woont en deze vertelt dat er in Galder een Jacobskapel is, daar zouden we ook een stempeltje kunnen halen. Wij, we hebben dan nog maar 95 km gereden overwegen, willen we nog een stukje extra.
We laten ons verleiden en zetten de route voort naar Galder. Daar bleek na een rondje door Galder de kapel gesloten en geen stempeltje beschikbaar. Maar wel een foto gemaakt om te kunnen tonen dat we er waren. De eigenaar van de naastgelegen kroeg wou ons wel een eigen stempeltje geven. Een kwartiertje later (bijna 18.00 uur) melden we ons op de camping in Ulvenhout, De Oude Beekhoek. Verrassend te vernemen dat we voor een speciaal Pelgrimstarief van € 10 mogen overnachten. Bij elkaar hebben we vandaag 103 km gereden.
Totaalstand 188 km
We krijgen een mooi plekje met een houten tafel. Als buurman een man uit Spijkenisse, die ook deze dag vertrokken is voor zijn trip naar SdC.
We genieten nog van het mooie weer en besluiten om vandaag niet zelf te koken maar een maaltijd op te halen bij de chinees in het dorp.
Verrasend dat we een half uur na aankomst worden aangesproken door een heer die net terug is van een fietstocht van Tours naar de Pyreneeen, hun 2e etappe op de weg naar SdC.
Later op de avond, ik zit nog wat te lezen, heb ik nog een gesprek met een man die 6 jaar geleden met een vriend naar SdC is gefietst. Wonderlijk dit alles zo al te ervaren als je nog maar twee dagen op pad bent.

Zaterdag 22 mei

Om 7 uur weer opgestaan. Direct op dit vroege uur hebben we al een gesprek met onze buurman die ook op pad is naar SdC. Ons gesprek is blijkbaar zo enthousiast en wat luidruchtig dat we een wat boos gebonk horen vanuit de naast ons staande caravan. ( wie staat er ook zo onchristelijk vroeg op)

Uiteindelijk na rustig ontbijten en inpakken vertrekken we om 9.25. Eerst nog even langs Super de Boer voor ons broodje voor morgen. en dan een klein stukje rijden ( 4 km) naar Bep Steltenpool in Breda.
Daar ontmoeten we Simmy en Renesamen met Marijke en Henk van der Poel. Zij zijn allen verwonderd dat wij zo op de fiets onderweg zijn. Van 10 tot 12.30 uur hebben we een zeer goede ontnmoeting met hen en spreken met elkaar over het vervolg van de `open deur dagen ` van Encounter voor senioren in Driehuis.
We horen enthousiaste en bewogen ervaringen van Henk en Marijke die dit in Oisterwijk al weer 5 jaar doen. Geweldig, na dit enthousiasme en het horen van het verlangen van S & R om dit gebeuren in Driehuis door te kunnen zetten, durven wij van harte ja te zeggen op hun vraag aan ons om hier een vervolg in mogelijk te maken.
Na een glas champagne om dit te vieren en een goed verzorgde maaltijd kunnen wij om 14.30 afscheid nemen en onze rit naar het noorden weer oppakken.
Er is duidelijk meer wind en die werkt ons wat tegen, maar om ca 19.00 uur bereiken we na 62 km onze geplande camping, De Grienduil in Nieuwland.
We krijgen een mooi plekje met uitzicht op de weilanden en er straalt nog een mooie zon.
De camping is vol, ( 26 plaatsen) een jong stel, afkomstig uit Heiloo, runt deze rustieke plek sinds 2 jaar.

Zondag 23 mei
Wederom 7 uur opstaan.
De bekende ochtendrituelen en we kunnen om 9 uur weer fietsen.
Prachtig weer, via de brug bij Vianen steken we de Lek over. Maar daarvoor staat er een bordje metde mededeling dat het fietspad is afgesloten. Jaap stopt om vast te stellen hoe verder ? Met gevolg dat Leny plotsklaps ook moet stoppen en ten val komt omdat zij nog vast zitaan haar pedalen . Gelukkig, alles is nog heel en mopperend komt ze weer in gareel, we fietsen samen verder. Onderweg zijn we verwonderd over de diverse mensen, waaronder ook jongeren, die we onderweg zien op weg naar de kerk, per slot van rekening is het wel Pinksteren. Onze route brengt ons verder via Nieuwegein, Utrecht, en dan een mooi stuk, de LF7 langs de Vecht, genieten van al de mensen die op deze mooie 1e pinksterdag met hun mooie sloepjes en jachten onderweg zijn op de vecht. Bij Nieuwersluis zitten we nog even heerlijk op een terras en eten ons broodje.

Voor we weer opstappen is er een jong stel, samen onderweg op de racefiets, dat ons aanspreekt, zij vertellen van hun ervaring vorig jaar samen onderweg in Frankrijk in de hitte van de dag op weg naar Lourdes, zo warm dat fietsen tussen 1 en 4 niet verantwoord was . Daarna verder via Baambrugge en Nigtevegt en uiteindelijk langs het Amsterdam Rijn kanaal naar Diemen.
We worden opgehouden door een open brug in Driemond . We zien een bankje langs de Gaasp en genieten daar van de middagzon. Terwijl Leny haar schoenen en sokken even uittrekt om de voeten wat lucht en ruimte te geven, vraagt een mevrouw of ze ook op ons bankje mag plaats nemen. Zij schilt haar appeltje en onderwijl doet zij in de korte tijd haar levensverhaal, 49 jaar getrouwd en 5 maanden geleden is haar man overleden, ze fietst nu de Geinroute die ze zo vaak met haar man gedaan heeft. Wonderlijk wat dit onderweg zijn ons samen brengt. Het kost moeite om weer op te stappen. Via een laatste stuk, van eerder bekend met de auto, komen we dan om 15.30 uur na ruim 70 km aan bij Minouche.
Daar kunnen we heerlijk douchen en verder gezellig genieten van het feest dat zij met Hans heeft bereid rond haar verjaardag. Na dit vertier besluiten we om het laatste stuk naar Uitgeest maar met de trein te doen. Om 21.34 met de trein vanaf Amsterdam Amstel
Op de fiets zijn we dan even na half elf weer thuis, 325 km ervaring en met een blij en voldaan gevoel.
Ik waardeer en bewonder Leny zeer dat ze deze uitdaging ondanks haar handicap van een vervelende rug met mij is aangegaan.

Minouche Klaver

Mooi eerste reisverhaal en karakteristieke open ontmoetingen van jullie 1ste dagen richting SdC. Blij dat wij dit goed hebben kunnen afsluiten met bier, vertier en plezier...nu in Amsterdam, straks in SdC!

gert en jo

leuk dat we het gevonden hebben i.s.m.Irma en zal dus binnenkort reageren op jullie verhaal dus tot gauw en veel succes

piet en elise

ik ben helemaal stil als ik deze ervaringen van jullie lees. zou er bijna zelf zin in krijgen. we genieten met jullie mee.

gert en Jo

voor de eerste maal het hele verhaal gelezen , jammer van Leny der rug maar op karakterrrrrrrrr en afzien is op Haar lijf geschreven , wat geweldig al die ontmoetingen hebben jullie soms een sticker op de fiets van SdC volgens mij wil je al op weg maar houd wel het hoofd erbij ( pas op jullie zelf ) groetjes

willy groen

bedankt dat jullie ons toegevoegd hebben. met plezier jullie reisverslag gelezen. ook leuk om mensen te ontmoeten die het al eerder gedaan hebben.

groetjes willy.

Maurice

Leuk om te lezen, met name alle ontmoetingen met de verschillende mensen. Knap wat jullie ondernemen. aftellen nu richting de start. Leuk ook de foto´s om jullie met tentje en gasstel te zien. Back to the basics. Ik vroeg me nog wel af hoe jullie die picknicktafel en plastic stoelen met tafel op de fiets hebben meegenomen :-)