LenyenJaapSantiago.reismee.nl

Feestdag van St Jacob

dag lieve mensen

Ja vandaag de feestdag van St Jacob en wij zitten gewoon om 8 uur weer op de fiets, nadat we in een naastgelegen barretje een brood en 2 bananen hebben ingeslagen.

We hebben vandaag een redelijk vlakke etappe voor de boeg, maar verder totaal bijna geen vorzieningen. De zon is er al weer vroeg bij en dat maakt de start wat aangenamer dan gisteren. We fietsen m lekker aan engebruiken de koffie pas na 35 km om 9.45 in Fromista. Hier gelijk een mooie stempel gehaald in de historische gotische kerk Santa Maria de Castillo.
Op het plein worden de kraampjes in orde gemaakt voor de verkoop van lokale producten.
We zetten de tocht voort richting Carrion de los Condes, . Lange wegen nauwelijks verkeer, steeds maar korenvelden, onvoorstelbare oppervlaktes. het graan is hier blijkbaar niet zoveel waard want we zien regelmatig gewoon bergen graan buiten op het veld of op een pleintje in het land liggen, alsof het hier nooit regent?

In Fromista zagen we een jong meisje uit New Zeeland, onderweg op een zeer oude fragile Raleigh fiets, ze is ergens in Fr bij Bordeaux begonnen, maar gaat toch zo goed dat w ehaar hier in de refugio weer zien.

In Carrion gebruiken we de lunch, on 12.15 en dan hebben we al 55 km gedaan. In dit dorp is het 2 dagen feest en een bijzondere activiteit is het schilderen van moderne Madonna´s op straat.

Na C zetten we de tocht voort , maar na 4 km verandert de weg in een roodbruin grind

pad, en wel 14 km lang en het laatste stuk gaat nog wat eng naar beneden.
Onderweg vandaag zien we zeer veel lopers op de camino, die hebben een zware dag vandaag met deze lange saaie wegen en de zon en hitte van vandaag, soms wel 15 km tussen 2 dorpjes.
Onderweg tijdens een stop delen we nog wat van onze pinda´s met 2 Koreanen, die lopend onderweg zijn.

Om 16.00 uur komen aan in Sahagun, waar we boeken in de1e albergue. Deze albergue, Viatoris heeft 70 bedden voor 7 euro pp, Wij genieten van een verdoende opfrissende douche, want we zijn stoffig alsof we de hele dag door de woestijn gegaan zijn.
Tijdens onze tocht deneken w eregelmatig aan Ad Hermans uit Akersloot die deze tocht al 2 keer gemaakt heeft op zijn handbike, samen met zijn vrouw Marry (op de fiets) o.i. grote klasse.
Deze dag dus geen spannende ontwikkelingen echter wel bij elkaar 94 km verder, brengt het totaal op ongeveer 2000 km

Met ons gaat het goed, maar het is wel eenhete zonnige zondag.
Een spannend avontuur van een paar dagen geleden willen w ejulli eniet onthouden.
Tijdens een afdaling met een gang van 40 km per uur zag ik plotsklaps een kat oversteken, ik kon hem niet meer ontwijken.
Gelukkig, niet voor hem ging hij onder mijn achterwiel door.
Leny zei wat later, zag je die dooie kat? Nee zeg ik, ik zag een nog levende kat!! Maar zoals gezegd wel onder mijn achterwiel.

Hier in d erefugio spreken we even met 2 Denen, zij lopen de Camino in etappes, nu doen ze een week van Burgos naar Leon.

Inmiddels zijn we wel benieuwd naar onze buren, Annie en Sander, die zo goed zijn om deze hele periode op ons huis en tuin te passen. Is het allemaal te mannen bij dit mooie weer ook in Nederland? Wij voelen ons gerust en dankbaar bij deze zorg van en door hen.

Tot zover ons verhaal voor vandaag, wij zien uit naar nog een mooie week fietsen
Hartelijke groet
Leny en Jaap

Riny Pots

Dag Santiago-gangers,
Petje af voor jullie. Bewondering en respect. Heel leuk en spannend om jullie tocht via internet te volgen. Geeft het gevoel, dat we een klein beetje mee mogen doen. Jammer van die kat, Jaap, maar vooruit het is je vergeven. Gelukkig dat jullie zelf hier zonder kleerscheuren vanaf gekomen zijn. En Leny, niet te veel conditie opdoen, we kunnen je straks niet meer bijhouden. Nog een hele mooie en bijzondere tocht verder. Veel liefs en groetjes, Riny en Ton Pots

Ad Hermans

Hoi zwoegende pelgrims,

Wat een afstand al afgelgd. Nu nog een van de hoogtepunten van de reis. Via Rabanal naar Cruz de Ferro, een zware klim naar 1300 meter hoogte, met de wind gierend om het hoofd, de steenlegging bij het ijzeren kruis. Daarna een prachtige afdaling naar Villafranca. Als het uitkomt ga daar slapen in de refugio gelegen vlak bij een oud kerkje op een steile helling van kinderhoofjes, het is daar bere gezellig.
Verder nog een goede reis, wij zullen aan julliie denken, BON CAMINO

Groetjes
Marry en Ad Hermans